Gæsteblogger: Signe fra Plummum skriver om charterferie

Personlige erfaringer giver tit de bedste rejsetips. Derfor gav vi sidste sommer ordet til Signe fra Plummum, der fortæller om at holde charterferie som børnefamilie. Læs med og se om du bliver fristet til at forlænge sommeren i Sydeuropa – for anbefalingerne gælder jo stadig i år:

Charter på Mallorca er not to bad!

Mallorca Blanes 20134

At holde ferie med børn er markant anderledes end at feriere uden børn. Det kan de fleste forældre vist skrive under på. Vi brugte en del tid på at beslutte, hvilken ferieform vi skulle vælge denne sommer. Den skulle passe til både Kasper og jeg, men mest af alt til en lille blomme på 14 måneder, der har mere end krudt i bagdelen og som helst vil beskæftiges hele tiden. Efter laaaaange diskussioner om hvilke ferietype, der ville passe alle parter bedst faldt valget på den mere eller mindre udskældte charterferietype. Det er egentlig ikke en ferietype, vi før har benyttet os af. Før vi blev forældre, var vi lidt (læs: meget) mere spontane og lad os se, hvad ferien bringer-agtige, hvis vi hopper på et fly til Rom.

Vi havde ét altoverskyggende krav til denne sommerferie. Vi skulle slappe af! Det krav var vigtigere end alt andet efter 14 måneder med et kæmpe underskud på energikontoen. Vi gik all in for at opfylde kravet og valgte et hotel resort på Mallorcas børnevenlige Alcudia-bugt med såkaldte bungalows, så vi havde direkte udgang til vores egen lille terrasse og en kæmpe græsplane med palmer og pæne, lyserøde nerium over det hele, hvor vi kunne lege med miniblommen, når hun skulle brænde ekstra krudt af. Det var en kæmpe befrielse ikke at bo på et hotel på femte sal, fordi vi under blommens lure (som pludselig blev til to og ikke én om dagen i den skrappe varme) kunne opholde os ude i det fri og ikke blot på en balkon med et bord og to stole. DET var perfekt og har givet mig enormt meget lyst til snart at købe et hus. Og øhm, det må så vente lidt med det der hus, eftersom at vi for under to år siden købte vores 120 kvm lejlighed. Huskøb er med andre ord ret langt nede på prioriteringslisten p.t. 😉

For at opfylde vores krav om ren afslapning valgte vi all-inclusive, hvor vi konstant havde adgang til mad og drikke fra en kæmpe buffet med både lokale og mere internationale retter. Konceptet var helt genialt i forhold til vores lille blomme, der altid vil have mad i tide og utide. Det kunne hun så absolut få uden problemer. Men lad mig knytte en lille kommentar hertil. Jeg ville aldrig (som i ALDRIG) vælge konceptet, hvis jeg ikke rejste med barn. Trods et virkelig stort udvalg fra en ellers helt fin buffet, så blev jeg lynhurtig træt af alt, der vedrørte den buffet: maden, restauranten – ja, selv lugten i restauranten. Mad (i alle afskygninger) fylder enormt meget hjemme hos os, og vi har normalt brugt oceaner af tid på at finde lækre restauranter på vores rejser med en solid research i rygsækken hjemmefra. Derfor er all-inclusive bare en flad fornemmelse – but well – det opfyldte præcis, hvad det skulle. Nem adgang til mad hele dagen lang, uden at vi selv skulle finde eller lave den og dermed afslapning for forældrene.

Mallorca Blanes 20133

Vores resort lå i byen Ca’n Picafort, som ligger syd for den meget turistede by Alcúdia. Ca’n Picafort er en gammel fiskerlandsby, og hvis man holder sig væk fra byens allermest turistede gader, er den ret så hyggelig og lidt søvnig (på den gode måde). Stranden, som vi benyttede hver eneste dag, er fantastisk. Det krystalklare, blå vand, det fine hvide sand og det meget lave vand gør stranden til en af de mest børnevenlige på hele øen. Vi har ikke tidligere haft blommen med på stranden, men hun var helt solgt og kunne bruge over en time på at lege i sandet bag en fæstning af sand, som Kasper byggede med stor fornøjelse.

Jeg har haft mine fordomme om Mallorca – og har det til en vis grad stadig. Ja, grisefesterne længe leve. Men fordomme eller ej – jeg blev positivt overrasket over, at Mallorca er som ethvert andet sted i Spanien – bare smukkere. Vi skal klart tilbage til øen igen. Den er perfekt til ferie med børn. En tur tværs over øen til provinshovedstaden Palma (virkelig lækker by btw) og gennem det smukke bjerglandskab til fantastiske og eventyragtige Port de Soller i en lejet bil var med til at gøre vores ferieoplevelse komplet. Blommen var godt underholdt alle ugens syv dage, fordi alt var nyt og spændende (pool-området, et stort legerum og de mange andre børn på området hjalp også gevaldigt). Faktisk skete der et eller andet med hende på den ferie. Hun tog et udviklingsmæssigt kvantespring på flere måder – et spring som vores barnepasser endda har bemærket efter vores hjemkomst. Vi kom hjem med en mere moden, tænksom og kommunikerende datter end vi tog af sted med. Og det har i sig selv været en fantastisk rejse at være vidne til.

Signe bor sammen med sin kæreste og datter i Ørestaden og skriver om livet som ny familie, om mad og om mode på plummum. Følg hende på Facebook her og Bloglovin’ her.

Psst! Du får tips og ideer til at pakke charterkufferten om et par dage – og hvorfor ikke snige et par af de nye sensommer/efterårsvarer med?

Vil du læse meget mere om graviditet, barsel, amning, fødselsforberedelse og mode med strutmave? Så følg Strut på Facebook, via Bloglovin eller på Instagram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...