Shape wear til efterfødselskroppen? Hvorfor nu det?

Der er landet et par nye trusser i Strut og på strutshop.dk. De er fra danske Milker, de er i samme, lækre bambusviscose som ammebh’er og ventetrusser og de findes i sort og hvid.

Og så er de til efterfødselskroppen. Det er trusser med shape effekt – og hvorfor nu det? Det handler fra Struts side absolut ikke om at vi vil understøtte nogen trends om at ‘bounce tilbage’ til sin før-graviditetsfacon lige efter fødslen. Slet ikke. Overhovedet, faktisk! Vi ved alle sammen godt, at de fleste på et tidspunkt kunne tænke sig at ligne ‘sig selv’ igen, men det tager omkring 40 uger at udvide maven til en færdigbagt baby, så det er helt fair, at kroppen også har brug for mere end 2 dage til at genfinde sig selv. Kroppens fokus er på at producere mælk til baby og til at udskille de hormoner, der er nødvendige for at styrke jeres tilknytning. Den fokuserer også på at hele såret i livmoderen, hvor moderkagen sad fast, og begge dele er vigtigere end mavemuskler i den første tid efter fødslen, hvis du spørger din kloge krop.

Men hvorfor har vi så trusserne?

Efterfødselstrusser med støtte eller shape effekt er til dig, der har brug for at få lidt hold på maven – noget, der holder igen, og som hjælper indtil mavemusklerne har fået en ærlig chance for at bevæge sig tilbage på deres plads midt på maven og genvinde noget af deres styrke. Trusserne kan være en hjælp, hvis du føler, du ‘taber’ maven, når du bøjer dig ned – eller hvis du har fået kejsersnit og har brug for en trusse, der går højere op end arret uden at genere det.

Linningen er bred og sømløs, så der er ingen generende syninger her, der gnaver sig ind i hud og kød.

^^Her ser man, hvor højt trusserne går op og hvor bred linningen er. Og nej. Modellen her har helt sikkert ikke født for 3 dage siden… men det må vi lige abstrahere fra. Trusserne findes i sort og hvid til 139 DKK.

I andre kulturer og i tidligere tider herhjemme bandt man stof tæt rundt om den nederste del af maven efter fødslen – med nøjagtig samme formål. At støtte og understøtte moderens bevægelighed og hjælpe til indtil mavemusklerne er på plads.

I øvrigt et det en ret vigtig sidebemærkning, at du IKKE skal gå i gang med maveøvelser lige efter fødslen, selvom det måske kan være fristende. Hvis du starter for tidligt, kan du risikere at musklerne sætter sig fast i en forkert position, for langt fra hinanden. Og kan du nemlig få et helt andet problem, nemlig rectus diastase (læs mere om det HER) Når du kan sætte dig op fra liggende stilling i en lige position, UDEN at maven bliver ‘spids’, så er musklerne så meget på plads i midten, at du kan begynde at træne. Spørg altid din læge eller en anden fagperson, inden du går igang med maveøvelser efter fødslen.

Skal du have efterfødselstrusser?

Ja. Hvis det er et behov for dig. Enten fordi du har et ar efter kejsersnit, eller hvis du har brug for at blive understøttet ved maven. Eller – naturligvis – hvis du har lyst til at der er lidt shape effekt, så du bedre kan genkende din ‘egen’ krop igen uden baby indeni. For det forstår vi absolut også! Sådan må man naturligvis også gerne have det – der er ikke noget, der er mere rigtigt eller forkert end andet. Så længe du bare lige venter med maveøvelserne, ikke?

Find efterfødselstrusser HER

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Post Navigation

%d bloggers like this: